Als één van de grootste luchthavens van Europa verwerkte Schiphol in 2019 ruim 71,7 miljoen passagiers en 1,57 miljoen ton vracht. Schiphol biedt reizigers, bezoekers, werknemers en werkgevers alle faciliteiten en diensten die zij nodig hebben, 24/7. Het is van groot belang dat de infrastructuur van deze dynamische luchthaven goed onderhouden wordt. Voor onze opdrachtgevers BAM en Heijmans scannen wij verschillende onderdelen op en rondom Schiphol.
De Nederlandse bouwbedrijven BAM, Heijmans en VolkerWessels hebben een strategische samenwerking met Schiphol. Voor met name het onderhoud van de terminal en de infrastructuur. De samenwerking met deze drie Nederlandse bouwbedrijven is gestart in 2019, kent een duur van negen jaar en bestaat uit drie termijnen van drie jaar. BAM werkt aan de ondergrondse infrastructuur, Terminal 3 en de overige publieke toegankelijke delen van de luchthaven. Heijmans neemt op haar beurt Terminal 1 en 2 onder handen en de start- en landingsbanen. Terwijl VolkerWessels de opstelplaatsen voor de vliegtuigen zal renoveren. Volgens Schiphol zullen de diverse verbouwingen de dienstverlening aan luchtvaartmaatschappijen en reizigers nog beter maken.
Heijmans voert werkzaamheden uit aan de airside, ook wel de start- en landingsbanen. Voordat ze aan deze werkzaamheden begonnen zijn, hebben wij alle start- en landingsbanen gescand met ons Mobile Mapping systeem. De ingewonnen data verwerken wij tot een 3D-puntenwolk. Vanuit deze 3D-puntenwolk realiseren wij een Digitaal Terrein Model (DTM). Een DTM is een gedetailleerde weergave van het aardoppervlak. De huidige situatie brengen we in kaart én tonen we in 3D. Het DTM ligt door het grondslagnetwerk binnen 5 millimeter nauwkeurig.
Naast het DTM halen we nog veel meer gegevens uit de data. Zo berekenen we op een slimme manier de verkanting en de breedtes van de asfaltbanen. Maar ook de hoogtes en de hoogteverschillen tussen de asfaltbanen en de betongoten berekenen we uit onze 3D-puntenwolk. Ook de hoogtes van de bermen en alle objecten die zich op en rond de banen bevinden winnen wij in. Dit zijn objecten zoals lampjes, bordjes en putjes. Deze objecten tekenen wij uit in de 3D-puntenwolk. Naast dat wij een DTM realiseren ten behoeve van het nieuwe ontwerp voeren wij dus ook een volledige inventarisatie uit van alle objecten die zich naast de start- en landingsbanen op Schiphol bevinden.
Hoe is het om te werken op Schiphol? “Het werken op Schiphol was heel anders dan het werken aan andere projecten. Je moet namelijk door de veiligheidscontrole om er te komen. Niet alleen ik moet door de controle, ook de Streetmapper wordt helemaal binnenste buiten gekeerd. Wanneer alles goedgekeurd is, krijg je een begeleider toegewezen die je op het project begeleidt. Verder moet je je goed houden aan de geldende regels, want veiligheid heeft prioriteit”.
Mag je overal op de start- en landingsbanen rijden? “Zolang je je aan de regels van de begeleider houdt, kun je bijna overal rijden. Wel moeten wij altijd rekening houden met vliegverkeer, daarom is er nauw contact met de verkeersleiders in de toren. Om deze reden waren we meestal ‘s nachts aan het scannen, dan is er minder vliegverkeer. Van 11 uur ’s avonds tot 5 uur ‘s ochtends”.
En, hoe voelde het om over de banen rijden? “Het was bijzonder en heel gaaf! Dit komt ook doordat tijdens de beginperiode van Corona (maart 2020) veel vliegtuigen geparkeerd stonden. Toen reden wij dus letterlijk met de Streetmapper onder de neuzen van de vliegtuigen door, dat vind ik erg bijzonder. Ook is zo’n baan erg breed dus je moet wel 10 keer dezelfde baan rijden om hem helemaal in te scannen”.
Hoe vaak ben jij in totaal al op Schiphol geweest voor het werk? “In totaal ben ik ongeveer 15 keer op Schiphol geweest. Voor de verschillende banen hebben we nu alle gegevens ingewonnen en verwerkt. Als Heijmans klaar is met de werkzaamheden, scannen we de baan opnieuw. Zo controleren we de werkzaamheden en bepalen we de 0-situatie van de vernieuwde Polderbaan. Nu zijn we druk bezig met het scannen van een viaduct over de A4. Ik vind het gaaf om op of rondom Schiphol te werken!”.
Schiphol is de grootste luchthaven van Nederland en het is één van de grootste van Europa. Op een vliegveld is nauwkeurigheid van groot belang. Precieze geodetische data is dan ook noodzaak. Wij leggen de puntenwolk nauwkeurig in RD door middel van het ingemeten grondslagnetwerk. Dit is de basis voor het ontwerp van Heijmans.
Wij zijn niet onbekend op vliegvelden: we werkten ook al op de luchthavens van Antwerpen, Eindhoven, Leeuwarden én voor de luchthaven in Paramaribo.
Ook meten wij de C5-waarden op Schiphol. Deze waarden tonen de afwijkingen van het wegdek in hoogtes. Hoe we dat doen? Via de data die we inwinnen met onze Streetmapper-IV en speciale tools en software. Onze inwinmethode is goedgekeurd door het CROW. Lees hier meer.
De BAM zorgt voor de renovaties aan alle landzijdige delen van de luchthaven. Wij winnen deze delen in met de Streetmapper-IV. Hierbij inventariseren wij alle aanwezige objecten. Op basis van onze data realiseert BAM het ontwerp van deze publiek toegankelijke delen. Met een nieuw ontwerp van de toegangswegen en de ‘kiss & ride’ zorgt BAM voor een betere infrastructuur voor de passagiers aan de ‘voorkant’ van Schiphol.
Ik ben gek op reizen en om dan te mogen werken aan de grootste luchthaven van Nederland is dan wel erg gaaf!