Actueel

3D-laserscannen schepen

Voor de installatie van het Ballast Water Treatment System (BWTS) én voor het plaatsen van scrubbers zet ons 3D-scanteam zich al sinds 2018 in. Inmiddels hebben we al bijna 300 schepen gescand voor verschillende rederijen. En we hebben nog veel meer schepen op de planning staan. Scannen we binnenkort uw schip?

Verder lezen Sluiten

> Read here about 3D laser scanning in the maritime industry in English

Waarom het BWTS-systeem?

Vanwege de wet rondom het ballast water van zeeschepen is het verplicht om dit systeem aan boord te hebben. De Internationale Maritime Organisation (IMO) stelt dit namelijk verplicht. Dit geldt voor nieuwe- en bestaande zeeschepen. En bij deze laatste partij ligt de grootste uitdaging: het toevoegen van het BWTS of scrubbers aan het reeds bestaand leidingwerk op het schip. Deze installatie moet niet alleen passen in de machinekamer, maar moet ook feilloos aansluiten op de bestaande leidingen.

3D-scan

Een 3D-scan biedt dé oplossing om nieuwe installaties feilloos aan te laten sluiten op reeds bestaand leidingwerk. Zo ook voor het BWTS-systeem.

Wij brengen de bestaande leidingen en de ruimte nauwkeurig in kaart door 3D-laserscannen. Op basis van onze 3D-scan kan vervolgens de engineeringspartij aan de slag. Wij werken voor verschillende engineeringspartijen zoals; Wolfard & Wessels en Value Maritime. Zij zorgen voor een passend ontwerp van het BWTS. Door onze scan is de huidige installatie tot op millimeter-niveau in kaart gebracht.

En waarom dan scrubbers?

Scrubbers reduceren de CO2 uitstoot, om deze reden worden ze ook wel gaswassers genoemd. Ze worden gebruikt om lucht of gas te ontdoen van CO2. De werking van scrubbers is gebaseerd op het principe van absorptie, dat wil zeggen het absorberen of oplossen van een stof in een vloeistof. Scrubbers moeten worden geïnstalleerd in de funnel van een zeeschip. De funnel is de scheepsschoorsteen en de afvoerpijpen die zich om het omhulsel bevinden. Onze 3D-scan biedt ook voor de installatie van scrubbers een uitkomst!

Tot op de millimeter

Het ‘prefab’ realiseren van de installatie gebeurt op basis van onze data. Daarom moet onze data tot op de millimeter nauwkeurig zijn. Correcte data is namelijk van belang voor de engineering van het Ballast Water Treatment System en scrubbers.

Waar dit nieuwe leidingwerk op sommige plekken ‘gewoon’ moet passen tussen de bestaande leidingconstructie door, moet het op andere plekken tot op de millimeter aansluiten op bestaande leidingen. Daarom zorgen wij ervoor dat de data (de 3D-scan) exact op XYZ ligt. Onze specialisten rekenen alle 3D-scans aan elkaar en verwerken dit tot één geheel: de 3D-puntenwolk. Deze ligt precies in het coördinatenstelsel.

  • Om een compleet overzicht te krijgen van de situatie, leveren we naast de 3D-scan ook 360-gradenbeelden.

360-gradenbeelden

Tijdens het 3D-laserscannen zorgen wij ook direct voor 360-gradenbeelden. Deze fotobeelden koppelen wij aan de scandata en presenteren we vervolgens in een digitale omgeving. Via deze digitale omgeving (een webviewer) kan de opdrachtgever gemakkelijk de 360-gradenbeelden bekijken. In principe is het een waardevolle aanvulling op de 3D-scan voor de engineering van de installatie.

Naast het leveren van een waardevol product is flexibiliteit een belangrijk uitgangspunt.

Flexibiliteit

Ons scanteam gaat naar de locatie waar de schepen aanmeren. Ze houden daarbij nauwlettend in de gaten hoe laat de schepen aanmeren. Online bekijken wij het vaarschema van het schip dat gescand wordt. Meestal blijft een schip gemiddeld maar 2 uur in de haven liggen, dus het is belangrijk dat wij op tijd bij het schip zijn om het schip te scannen.

Zo hebben wij laatst ook een schip gescand, dit schip stond al voor een dag eerder bij ons op de planning. Maar het schip had wat vertraging, dit kan komen door tegenwind of doordat de lading wat later is. Hierdoor moet ons scanteam vaak adhoc schakelen.

Door onze nauwkeurigheid en flexibiliteit komen partijen bij ons terug, dat vinden wij een groot compliment!

Meer weten over het 3D-laserscannen van schepen en de toepassing van onze data? Ik vertel je er graag meer over!

Marten Heres

Marten Heres

Projectleider Bouwmaatvoering & 3D laserscanning