Tussen Kampen en Dronten (N307) ligt de Roggebotsluis. Het sluiscomplex verbindt Flevoland met Overijssel. De huidige Roggebotsluis verdwijnt en de doorgang van het water wordt verbreed. Op de plaats van de huidige sluis wordt een nieuwe, deels beweegbare, brug gebouwd met een hogere doorvaarthoogte. Ook worden er nieuwe wegen en fietspaden aangelegd. Geomaat is in dit project verantwoordelijk voor de maatvoering van kunstwerken en wegen/fietspaden.
Het project wordt in opdracht van de provincie Flevoland, provincie Overijssel en het Rijk uitgevoerd door Combinatie Roggebot, bestaande uit Mobilis, Van Gelder en Van den Herik.
Wij zijn verantwoordelijk voor de bovengrondse maatvoering. We houden ons bezig met betonmaatvoering voor de kunstwerken (brugonderdelen) en liggers (dit zijn draagbalken voor de brug) en maatvoering van infra (wegen, fietspaden).
Collega’s Leon en Bob werken voor een langere tijd op deze projectlocatie. Leon is coördinator, verzorgt de werkvoorbereiding van de betonmaatvoering en verwerking van de data. Bob verzorgt de maatvoering van de wegen en fietspaden. Samen zorgen ze ervoor dat alles wordt uitgezet volgens het ontwerp en hebben daarbij nauw contact met het uitvoeringsteam.
We verzorgen voor dit project ook de as-built revisietekeningen. Leon deelt de data rechtstreeks met de opdrachtgever. Het gaat dus niet meer langs een collega op kantoor. Werken op de projectlocatie heeft als voordeel dat er korte lijnen zijn met onze opdrachtgever Combinatie Roggebot. Zo is Leon is als coördinator snel ter plaatse bij de medewerkers buiten, als dat nodig is. Zo sturen we op partnerschap: we werken voor én samen met onze opdrachtgever.
Doordat dit project Flevoland en Overijssel met elkaar verbindt, zijn er veel partijen betrokken bij dit project: twee provincies, Rijkswaterstaat, twee waterschappen en twee gemeenten en daarnaast veel stakeholders (omwonenden, bedrijven, weg- en waterverkeer). De nieuwe brug wordt naast de huidige sluis gebouwd, hierdoor kan het verkeer tijdens de bouw door blijven rijden. Ook de scheepvaart kan door blijven varen.
De N307 Roggebot-Kampen valt onder het IJsseldelta programma. Het heeft als doel om de waterveiligheid te vergroten en de doorstroming te verbeteren en daarmee de verkeersveiligheid op de weg en het water. De nieuwe situatie wordt veiliger, omdat auto’s en fietsers een eigen rijbaan krijgen. De nieuwe brug is 100 meter lang en heeft een doorvaarthoogte van zeven meter. De doorvaarthoogte wordt hoger dan bij de huidige brug, waardoor er meer schepen onder het vaste deel van de brug door kunnen. Hierdoor hoeft de brug minder vaak open. Begin 2023 wordt de nieuwe brug in gebruik genomen. Dan verdwijnen de huidige brug en sluis.
Ik ben trots op de samenwerking in dit project!