Actueel

Maatvoeren onderdoorgang

In Maarsbergen werken wij aan een nieuwe spooronderdoorgang. We verzorgen de maatvoering van wegen en beton in opdracht van Van Gelder en Hegeman Bouw & Infra.

Verder lezen Sluiten

Van Gelder en Hegeman Bouw & Infra bouwen de spooronderdoorgang, omdat de huidige spoorwegovergang vlakbij een drukke afrit vanaf de snelweg ligt. Deze onderdoorgang zorgt voor betere doorstroming van het verkeer. De gelijkvloerse spoorwegovergang verdwijnt hiermee. Naast de onderdoorgang worden er ook een nieuwe wegen aangelegd en aansluitend komt er nog een fietsonderdoorgang.

Woningmonitoring

In de voorbereidingen van dit project hebben wij spoormonitoring en woningmonitoring uitgevoerd, waarmee we de omgeving goed in de gaten houden. Bij een woningmonitoring waterpassen we langs de huizen. Dit doen we met vaste waardes: NAP-bouten. Deze zitten in woningen of andere gebouwen. Door deze punten regelmatig te meten, worden eventuele veranderingen zichtbaar.

Spoormonitoring

We monitoren ook het spoor. We plaatsen stickers op de spoorstaven en portalen en meten deze regelmatig. Door dit te doen, zijn eventuele bewegingen van het spoor zichtbaar. Hoe vaak er gemonitord moet worden, hangt af van de omvang van de werkzaamheden.

Maatvoering infra en beton

Voor dit project maatvoeren we zowel infra als beton. Dit betekent dat we de juiste locatie van nieuwe wegen vastleggen en uitzetten en zorgen dat de nieuwe onderdoorgang de juiste afmetingen krijgt en op de juiste plek komt te liggen.

Onderdoorgang bouwen

Het bouwen van de onderdoorgang wordt in fases uitgevoerd. De nieuwe onderdoorgang wordt op een voorbouwlocatie gebouwd en vervolgens op de juiste plek geplaatst. Op de locatie van de onderdoorgang komen damwanden. Deze maatvoeren wij. Daarna bepalen we de posities van de heipalen.

Onderdoorgang plaatsen

Om de onderdoorgang te kunnen plaatsen, is er een treinvrije periode gepland. Een deel van het spoor wordt eruit gehaald. Vervolgens graaft de aannemer de damwand vrij en maken zij een baan. De onderdoorgang wordt op karretjes erin gereden.

De juiste locatie bepalen

Hoe zorgen we dat de onderdoorgang op de juiste locatie komt? Dan doen we door op de voorbouwlocatie vier spiegels in positie te plaatsen. Tijdens het plaatsen van de onderdoorgang sturen we bij om de onderdoorgang precies op z’n plek te zetten. Na het plaatsen van de bak wordt het spoor teruggeplaatst en wordt de weg verder afgemaakt.

Een mooi project waar onze expertise in zowel beton- als inframaatvoering aan bod komt.

Jeroen Watermulder

Jeroen Watermulder

Projectleider Infra