Doorrijprofielen geven de doorrijhoogten en –breedten aan van kunstwerken, zoals viaducten, portalen of bruggen boven de snelweg. Rijkswaterstaat beheert de doorrijprofielen om zo een duidelijk overzicht te behouden.
Met de Streetmapper-IV meet ons Mobile Mapping team de data snel en nauwkeurig in. Vervolgens verwerken wij de gegevens tot een eindproduct conform de eisen van Rijkswaterstaat; wij leveren digitale foto’s en een kwaliteitsrapportage aan. Maar onze Mobile Mapping specialisten kunnen nog meer betekenen:
Door het inwinnen verkrijgen wij gegevens die wij omzetten in een 3D-pointcloud (puntenwolk). Op basis van deze 3D-pointcloud kunnen wij nog meer betekenen. Zo kunnen wij de profielvrije ruimte inzichtelijk maken en detecteren wij objecten zoals de geleiderail, automatisch.
De profielvrije ruimte is de ruimte vanaf de weg tot aan het kunstwerk, viaduct of het groen. Deze profielvrije ruimte verkrijgen wij door het maken van doorrijprofielen. Voor speciaal transport is het van belang wat de profielvrije ruimte van de weg is op de af te leggen route. Op de locatie waar geen geleiderail aanwezig is, spreek je over een obstakel vrije zone. Geomaat heeft diverse controletools om aan te tonen of objecten zich binnen deze zone bevinden.
Doorrijprofielen vallen onder het Opleverdossier.
2023
2022
2021