Innovatie zit in ons DNA. Wij zijn altijd op zoek naar manieren waarop we onze processen en producten kunnen verbeteren. Daarom hebben wij een nieuwe 360-gradenpanoramacamera aangeschaft voor op onze Streetmapper! De beelden die deze camera maakt zijn een product op zichzelf, benieuwd hoe? Lees dan verder.
Wij waren in 2007 het eerste bedrijf in Europa die in het bezit was van het unieke en veelzijdige Mobile Mapping systeem. Mobile Mapping is mobiel data inwinnen, dit doen wij met onze Streetmapper-IV. Dit is een mobiel 3D-laserscansysteem dat we plaatsen op een auto, boot of trein.
De mogelijkheden zijn eindeloos, leveren geen verkeershinder op en de ingewonnen data is zeer nauwkeurig. De data die wij inwinnen verwerken wij meestal tot een 3D-puntenwolk. Deze puntenwolk bevat altijd nauwkeurige locatie gegevens en 360-gradenbeelden. De 3D-puntenwolk wordt weer verder verwerkt tot allerlei eindproducten. Onze scanner is tot 3 millimeter nauwkeurig en hij meet wel 2.000.000 punten per seconde in!
Wij vonden dat het tijd werd voor een nieuwe camera op de Streetmapper. De nieuwe camera beschikt over veel meer megapixels (72) ten opzichte van de vorige (32). Ook is dit een HDR-camera, dit betekent dat objecten in de schaduw én in de felle zon beter zichtbaar zijn op de beelden. Hierdoor heeft de zon geen invloed op de kwaliteit van onze beelden. Bij de vorige camera was het onderscheiden van objecten op een druilerige dag nog erg lastig. Alleen objecten met een hoog contrast kon je goed vinden, met deze nieuwe camera hebben we die problemen niet.
Doordat de beelden die wij inwinnen van hogere kwaliteit zijn, zijn wij nu ook in staat om 3D-puntenwolken nog beter te kleuren.
Bekijk de onderstaande afbeelding voor een impressie, pak met je muis een deel van de afbeelding vast en kijk rond!
Nu we een betere camera hebben, zijn we ook instaat om andere producten te genereren. Zo zijn de 360-gradenbeelden die wij inwinnen goed toepasbaar voor nul-opnames. Dit kunnen nul-opnames van een heel gebied zijn of van een specifiek onderdeel. Nul-opnames zijn bijvoorbeeld bruikbaar om te onderzoeken of eventuele schades er al waren voorafgaand aan werkzaamheden (van bijvoorbeeld een aannemer) of dat deze schade aan de aannemer te wijten valt.
Ons systeem is vrij inzetbaar, dit betekent dat wij project specifiek rijden. Wij rijden wanneer de klant erom vraagt.
Wanneer wij gaan rijden dan staat onze 3D-laserscanner ook altijd aan. Hierdoor winnen we ook altijd een 3D-puntenwolk in. Doordat wij beelden én een 3D-puntenwolk van de situatie inwinnen is het mogelijk om alle objecten die op de beelden te zien zijn, exact te positioneren. Voorbeeld: stel een weg is verzakt en dit is niet duidelijk te zien in de 360-gradenbeelden, dan kun je dit wel uit de meetgegevens van de 3D-puntenwolk halen.
Ook is dit erg nuttig bij het bepalen van de route voor zwaar transport. Wanneer je gaat rijden met zwaar transport dan wil je van te voren weten welke route je het beste kan nemen. Dit natuurlijk in verband met smalle wegen maar ook de doorrijprofielen van de portalen (viaducten) zijn erg belangrijk. Door onze scherpe beelden onder de scandata te leggen ontstaat er een super duidelijk beeld en zijn de doorrijprofielen tot op de millimeter bekend.
De 360-gradenbeelden zijn tot nu toe altijd een bijproduct geweest, maar dat is nu niet meer zo. Wanneer wij een heel projectgebied hebben gescand dan hebben wij naast de 3D-puntenwolk ook een fotorapportage beschikbaar. De beelden zijn ook beter te interpreteren, dus als eindgebruiker heb je nu een zeer uitgebreid rapport van de situatie.
Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van de camera? Ik vertel je er graag alles over!