Dura Vermeer gaat op rangeerterrein Kijfhoek een aantal wissels vervangen. Wanneer er wissels vervangen worden dan moet de bovenleiding ook aangepast worden. Vooraf wordt bepaald waar de wissels liggen en waar de bovenleiding hangt. Wij brengen dit in kaart door middel van 3D-laserscannen.
We hebben het rangeerterrein Kijfhoek ingescand met onze 3D-laserscanner. Kijfhoek is een rangeerterrein tussen Barendrecht en Zwijndrecht, beheerd door ProRail en DB Cargo is de enige gebruiker. Het is 50 hectare groot, heeft een tweesporige heuvel en telt 14 aankomstsporen, 43 verdeelsporen en 12 vertreksporen. Kijfhoek heeft een capaciteit van 4000 goederenwagons per dag. Het rangeerterrein ligt in de gemeente Zwijndrecht.
In de jaren hebben wij al heel wat ervaring opgebouwd in het inwinnen van het spoor. Wanneer wij een lang tracé inmeten wordt er vaak voor gekozen om ons Mobile Mapping systeem op een trein te plaatsen en zo al rijdend het spoor in te winnen. Omdat rangeerterrein Kijfhoek groot is, maar geen lang gerekt tracé is, hebben we ervoor gekozen om dit statisch in te winnen met onze 3D-laserscanner.
Door middel van 3D-laserscannen brengen wij een huidige situatie nauwkeurig en gedetailleerd in beeld. Dit is van meerwaarde voor beheer, renovatie of het doen van aanpassingen. Onze ingewonnen data positioneren wij altijd in het RD-NAP stelsel en volgens de RLN00296. Dit doen we door voorafgaand aan het scannen een grondslagnetwerk te realiseren. De grondslagpunten zijn nauwkeurig ingemeten in RD-NAP en zorgen voor een geschikt uitgangspunt van de scandata. Bovendien zorgt het ook voor een extra controle slag tijdens het verwerken van de data.
Onze specialisten op kantoor rekenen alle ingewonnen data aan elkaar. Het resultaat hiervan is een 3D-puntenwolk. Tegelijkertijd met het scannen zorgen we voor 360-gradenbeelden. Dit zijn gekleurde panoramabeelden, een goede toevoeging op de puntenwolk. Met deze beelden bekijken we de actuele projectomgeving. Ideaal voor het inspecteren van objecten en eventuele schades.
Omdat het spoor vaak in gebruik is en we het spoor veilig moeten inwinnen, winnen we het spoor vooral ’s nachts in tijdens een buitendienststelling. Wanneer we onze data overdag inwinnen dan scannen we op een veilige afstand naast het spoor. Op én bij het spoor werken is specialistisch werk, daarom moet er een speciale ‘Kijfhoek’ instructie gevolgd worden door onze specialisten die hier aan de slag zijn.
Metingen aan of op het spoor dienen bijna altijd volgens de richtlijnen van ProRail (RLN00296) ingewonnen te worden. Alle data voor dit project winnen wij in volgens deze richtlijnen van ProRail. Voor Dura Vermeer werken we in 2021 vijf locaties uit middels 3D-laserscannen.
Rangeerterrein Kijfhoek werkt grotendeels op zwaartekracht en is bijna volledig geautomatiseerd. Dit houdt in dat een locomotief de te rangeren wagons naar een helling drukt. Waar de wagons per stuk (of per meerdere wagons) losgekoppeld worden. Deze worden vervolgens automatisch naar de goede plek gereden dankzij het afschot wat het spoor heeft. Hierdoor komt alles rustig op zijn plek te staan. Dit proces heet: heuvelen.
Kijfhoek is een gigantisch rangeerterrein waar goederentreinen worden samengesteld en opgesteld, om vervolgens richting de terminal de haven van Rotterdam in te gaan of naar een bestemming dieper in Europa.
Meer weten over scannen op het spoor? Ik vertel je er alles over!