Eén van onze expertises is 3D-laserscannen, sinds 2018 doen wij dit ook al in de scheepvaart. Hier scannen we meestal schepen voor engineers. Dit zodat zij op afstand kunnen werken aan het installeren van nieuwe installaties aan boord van General Cargo’s (vrachtschepen) van bijvoorbeeld het Ballast Water Treatment System en/of Scrubbers.
Dit project was anders, wij werden gevraagd om de buitenkant van het schip te scannen in verband met de schade die het schip had opgelopen. Een uitdaging die wij aangegaan zijn!
Voor dit project werden wij benaderd door Mastership, een engineeringspartij die veel werkt verzet in de reparatie van schepen met schade. Zo ook met dit schip. “Via LinkedIn had ik al een keer contact met deze opdrachtgever gehad. Ik had hem informatie gestuurd over wat wij allemaal kunnen met 3D-laserscannen. Daarna kreeg ik een telefoontje met de vraag of wij deze opdracht wilden uitvoeren. Ja graag, was mijn antwoord!” vertelt Marcel Kuipers, commercieel manager.
Wij hebben de buitenkant van het schip gescand, in de scheepvaart wereld ook wel de huid/hull van het schip genoemd. Vanuit deze data hebben we een ‘3D-lijnenmodel’ gerealiseerd, dit is het vertrekpunt voor de ontwerpers van Mastership. Zie hieronder de foto van het 3D-lijnenmodel in combinatie met onze data. Aan de hand van dit model is snel duidelijk wat er hersteld moet worden en hoe dat gedaan wordt. Mastership maakt op basis van dit lijnenspel in combinatie met de 3D-puntenwolk (voor de landmeetkundige nauwkeurigheid) een nieuw 3D-ontwerp om het schip weer in haar oude staat te herstellen.
Meestal zijn er bestaande tekeningen van een schip, maar deze zijn vaak verouderd zo ook bij dit schip. Daarom is het van belang om het schip in te winnen, daaruit kunnen de exacte maten bepaald worden. De afmetingen van het schip staan in het 3D-model en zijn afgeleid van de 3D-puntenwolk.
Vanuit het 3D-model is het plaatwerk gemaakt en wordt er door eigen tools van Mastership zo efficiënt mogelijk omgegaan met het snijden van het staalwerk. Door het efficiënt omgaan met het staalwerk kan dit hele platen schelen waardoor kosten worden bespaard.
“Wij hebben een snelle aanpak: wij scannen het schip in 3D en werken alles uit naar een bruikbaar model. Daarna kan onze opdrachtgever direct aan de slag met nauwkeurige data om het schip te herstellen” aldus Marcel Kuipers.
Wil je meer weten over wat wij kunnen betekenen in de scheepvaart? Ik vertel je er graag meer over!