Actueel

TAAM - Onderdoorgang Amstelstroomlaan

Wij werken mee aan de aanleg van de nieuwe onderdoorgang Amstelstroomlaan. Deze onderdoorgang verbindt de nieuwe wijken Amstelkwartier en Bajeskwartier met elkaar. Op deze manier komen voetgangers, fietsers, autoverkeer en fauna eenvoudig onder het spoor door naar de overkant. Het is een kunstwerk van een enorm formaat, die de aannemers realiseren op een voorbouwlocatie. De uitdaging bij dit project is het goed inpassen van de tunnelmoten onder het spoor in een relatief korte doorlooptijd, zodat het trein- en metroverkeer beperkt hinder ervaart. Wij maatvoeren dit prachtige project!

Verder lezen Sluiten

In opdracht van BAM Civiel zorgen wij voor de maatvoering bij dit grote project. Want een maatvoerder is van groot belang op een bouwplaats als deze!

Voorbereiding

Voor een project van zo’n grote omvang is een goede voorbereiding noodzaak. Om die reden zijn wij vorig jaar (2019) al gestart met de werkvoorbereiding. Allereerst zorgde onze maatvoerder Bob zelf voor de voorbereiding van het project. Dit levert voordeel op tijdens de uitvoering: zo weet hij namelijk precies hoe de tunnelmoten eruit zien en welke onderdelen van curiaal belangrijk zijn tijdens het maatvoeren.

In het tweede stadium van het project heeft Bob ondersteuning gekregen van onze ervaren werkvoorbereider Danny, dit vanwege de enorme omvang van het project. Communicatie is van groot belang, daarom is Danny een aantal dagen op de project locatie geweest. Zo houden we korte en duidelijke lijnen. Bovendien zorgde hij succesvol voor de voorbereiding van de grote buitendienststelling.

Bouwen op een voorbouwlocatie

BAM Civiel bouwt de tunnelmoten op een voorbouwlocatie. Dit vanwege de enorme omvang van het kunstwerk en om overlast bij de omwonende te voorkomen. De tunnelmoten worden in een grote buitendienststelling van 16 dagen naar hun definitieve bestemming gereden.

Van de voorbouwlocatie naar de eindsituatie

Om te komen van de voorbouwlocatie naar de gewenste eindsituatie, zorgen wij voor een vertaalslag. Dit betekent dat wij allereerst de uitvoeringsontwerptekeningen omzetten naar de voorbouwlocatie. Wat betekent dat precies bij dit project? De aangeleverde tekeningen draaien en verplaatsen wij zodat maatvoeren op de voorbouwlocatie mogelijk is. De zogeheten hoekverdraaiing en verplaatsing realiseren we met een zelf geprogrammeerde tool, hierdoor minimaliseren wij de kans op fouten en garanderen we precisie.

Strakke planning

De buitendienststelling duurde in totaal maar 16 dagen, dit betekent werken met een strakke planning voor alle betrokken partijen! Wij zijn als maatvoeringsteam een belangrijke spil in dit proces. Om de strakke planning te halen werken onze maatvoerders in afwisselende diensten aan het uitzetten en begeleiden van de plaatsing van de buispalen. Hierbij geven zij de afbrandhoogten aan en zetten ze de hoedconstructies uit. Na afloop controleren onze maatvoerders het verzette werk: maatvoeren is controleren!

Tegelijkertijd met deze werkzaamheden maatvoeren wij twee faunaduikers en een zettingsvrije plaat voor een treinwissel. Kortom veel werkzaamheden in een korte periode!

Spannend moment: het inrijden van de kunstwerken

Het inrijden van de kunstwerken is een spectaculair gezicht! Mammoet verplaatst de enorm zware moten naar de eindsituatie.

Een spannend moment! Het is namelijk cruciaal dat de moten in één keer precies goed staan. Het maatvoeren van deze enorme gevaartes is een uitdaging. Wij maken gebruik van meerdere toestellen samen met een spiegelopstelling die corresponderen met lijnen van de eindsituatie. Door de spiegels en de voorbereide lijnen komt de moot op zijn plek. Deze methode herhalen we in totaal voor alle drie moten.

As-built

Tijdens de 16-daagse buitendienststelling van de Amstelstroomlaan is er veel gebeurd: van het verwijderen van de oude sporenlijnen en de ontgraving tot het opbouwen van de hele nieuwe spooronderdoorgang. Na het plaatsen van de kunstwerken (moten) meten wij de hele situatie as-built in. Vooraf, op de voorbouwlocatie, hebben we ook de kunstwerken volledig as-built gemeten. Wij leveren BAM Civiel in een korte termijn de volledige as-built aan.

Afrondende werkzaamheden

Recent heeft de aannemer het project afgerond. Wij hebben de laatste onderdelen as-built ingemeten en opgeleverd. Wij sluiten dit project af en kijken terug op een bijzondere klus.

De tunnelmoten zijn enorm, de druk op de maatvoering is groot. Prachtig om te zien dat een tunnelmoot in een goede samenwerking met de voorman van Mammoet perfect op zijn eindbestemming komt

Pier Kooistra

Pier Kooistra

Projectleider Infra