In de afgelopen jaren heeft Geomaat al meer dan 50 treinstations gescand en uitgewerkt in 3D voor diverse opdrachtgevers: ProRail, Royal HaskoningDHV en Movares.
Op al deze treinstations zijn statische scanwerkzaamheden uitgevoerd vanwege de algemene aanpassingsprojecten genaamd Stationsoutillage en P76. Voor het ontwerpen en realiseren van de nieuwe inrichting van de stations brengen we altijd eerst de huidige situatie nauwkeurig in kaart. Hiervoor leveren we diverse producten: onder andere scandata, diverse modellen en beeldmateriaal.
De basis van een geslaagd project ligt in het nauwkeurig inwinnen van het treinstation, op basis hiervan kunnen wij een uiterst precieze 3D-puntenwolk realiseren. Deze puntenwolk bestaat uit miljoenen meetpunten met elk een XYZ coördinaat en een RGB kleurcode, hierdoor worden objecten herkent. Ook kunnen wij door het combineren van de 360-gradenbeelden en de puntenwolk, een 3D-model van het gehele station realiseren.
Grote stations hebben meer dan driehonderd scanposities om het geheel goed in beeld te brengen. Met behulp van een uitgebreide grondslagmeting komen alle driehonderd scans op de goede positie terecht. Een grondslagmeting is de basis van onze puntenwolk. De grondslagmeting bepaald de exacte positie van de puntenwolk in RDNAP of een ander gewenst stelsel. De grondslagmeting is een afzonderlijke meting, die tijdens het processen samen wordt gevoegd met de puntenwolk. Dat is voor ons een goede controle.
Na het processen van de puntenwolk, maken wij een Revit-model van alle objecten die zich bevinden binnen de grenzen van het station. Met het BIM-model kan onze opdrachtgever een nieuw ontwerp maken op de bestaande situatie. Door de modellen in verschillende bouwfases of -layers te tekenen, versnellen we de informatie uitwisseling tussen partijen. Naast het 3D model, welke virtueel te zien is, kunnen wij hier ook animaties van maken.
Wilt u meer weten over het inscannen van treinstations? Neem gerust contact met mij op!