De Van Brienenoordbrug is de meest gebruikte brug van Nederland, dagelijks komen er ruim 235.000 voertuigen overheen. Per jaar passeren er ongeveer 150.000 schepen en gaat de brug zo’n 150 keer open voor hoge scheepvaart. Om deze brug veilig te houden en toekomstbestendig te maken moet eerst de huidige situatie van de Van Brienenoordbrug in kaart worden gebracht door middel van een DTM-ontwerp.
De Van Brienenoordbrug is een grote snelwegbrug met dubbele boog in Rotterdam. De brug voert 12 rijstroken van de snelweg A16 over de Maas. En bestaat al sinds 1965 en is een beeldmerk van Rotterdam. Het is vernoemd naar het eiland Brienenoord wat in de rivier ligt, hierop zijn dan ook enkele pijlers van de brug gebouwd.
Niet verwacht dat Geomaat zoveel data genereert door één keer te scannen met de Streetmapper. – Hans Haenen, Projectmanager Infrastructure RHDHV
Eind november hebben wij de Van Brienenoordbrug ingemeten met de Streetmapper-IV. Met één scan hebben wij veel data verkregen over de brug, gelijktijdig zijn ook 360-graden beelden van de brug gemaakt. De verkregen data hebben wij omgezet in een 3D-puntenwolk. Op basis van deze puntenwolk hebben wij een volledig DTM-ontwerp gemaakt van de bovenkant van de brug. Alle knikken op de brug komen terug in het DTM-ontwerp.
Het DTM-ontwerp is inmiddels opgeleverd aan Rijkswaterstaat. De opdrachtgever was verbaasd over de hoeveelheid data die ingemeten wordt met één scan met de Streetmapper-360. Het hele wegdek van de brug en alles daaromheen, zoals de geleiderail en de brugbogen, zijn ingemeten. Ook alle verhardingen en kabelgoten zijn goed zichtbaar. Uit de 3D-pointcloud hebben we een DTM-ontwerp gemaakt waardoor de huidige situatie van de brug inzichtelijk is.
Wilt u weten of dit ook voor uw project interessant is? Neem gerust contact op.