Zoals veel mensen wel weten bevinden zich in Utrecht veel werfkelders langs de grachten. De bouw en ontwikkeling van de werven en werfkelders zijn in verschillende fases te verdelen. De eerste daarvan begint in de twaalfde eeuw, kort na het graven van de Oudegracht. Ergens aan het eind van de twaalfde eeuw maakte een slimme handelaar een tunnel onder de straat door. Na 1300 kwam de bouw van de werfkelders aan de Oudegracht pas goed op gang. Aan het begin van de zestiende eeuw was de Oudegracht aan beide zijden min of meer volgebouwd met werfkelders. Momenteel kent de binnenstad van Utrecht zo’n 958 straat-, brug- en werfkelders. De gemeente Utrecht wil graag inzichtelijk hebben hoe deze kelders lopen, want deze bevinden zich o.a. onder de openbare weg richting het achterliggende pand. Hiervoor werden wij ingeschakeld, wij hebben een pilot uitgevoerd en daarbij vier werfkelders in kaart gebracht.
> Benieuwd hoe? Lees dan verder.
De werfkelders in Utrecht bevinden zich aan de grachten, gaan onder de weg door (openbare ruimte van de gemeente) en gaan dan over in de huiskelders onder grachtenpanden. Kadastrale kaarten zijn eigenlijk altijd in 2D, hierdoor zijn de werfkelders lastig te duiden aangezien deze zich onder de weg bevinden. Een 3D weergave kan dus heel behulpzaam zijn om in kaart te brengen hoe de kelders lopen. Daarom stelde de gemeente Utrecht ons de volgende vragen:
De gemeente wil een duidelijk beeld van de kelders hebben. Om duidelijk te krijgen hoe de kelders het beste ingemeten kunnen worden hebben wij een pilot uitgevoerd met verschillende inwinmethoden. Wij hebben hiervoor vier werfkelders van binnen én buiten gescand met een statische scanner.
We hebben precies dezelfde kelders nogmaals gescand met onze 3D-handscanner. Dit hebben we gedaan zodat we de ingewonnen data met elkaar kunnen vergelijken. Beide manieren van inwinnen hebben namelijk zo hun voordelen. De puntdichtheid van een scan met de statische scanner is hoger, maar met de 3D-handscanner kom je gemakkelijk op plaatsen waar het lastiger is om met de statische scanner te komen. Ook scant de 3D-handscanner sneller dan de statische scanner.
Wij hebben niet alleen de vier kelders, maar ook een groot gedeelte van omliggende omgeving in kaart gebracht. Doordat wij voorafgaand aan het scannen grondslagpunten hebben ingemeten hebben wij de data exact in het RD-NAP stelsel over elkaar gelegd om te vergelijken.
Nergens anders in de wereld vind je werfkelders, daarom is dit ook een uniek project op een unieke locatie!
Hoe verwerk je de informatie uit een 3D-puntenwolk in de Basiskaart Grootschalige Topografie (BGT)? Dat wil de gemeente graag weten. Door middel van onze zelf ontwikkelde slimme tools en Artificial Intelligence is het voor ons gemakkelijk om de informatie uit een 3D-puntenwolk te halen en te verwerken in de BGT. De gemeente was onder de indruk van onze werkprocessen, dat is een groot compliment!
In dit project hebben we samen met de gemeente gekeken naar wat het verschil is in de ingewonnen data met de 3D-handscanner en met de statische scanner. Het grootste verschil is dat de puntdichtheid met de statische scanner hoger is. Daarentegen kom je met de handscanner gemakkelijker op plaatsen waar het voor de statische scanner wat lastiger is. Ook wanneer de data verwerkt moet worden in de BGT dan kan de handscanner prima ingezet worden.
Uiteindelijk wil de gemeente alle werfkelders en hun omgeving in kaart hebben en presenteren in een 3D-omgeving. Dit is nog volop in ontwikkeling maar moet dus leiden naar een bron waar je toegang hebt tot allerlei data over een kelder. Naar aanleiding van deze pilot hebben wij de gemeente geadviseerd over de beste inwin- en verwerkmethodes.
Mooi project op een unieke locatie!